Κυριακή 24 Αυγούστου 2014

Η Φυσική Αγωγή στο σχολείο - Γράφει η Αθηνά Τεπετζή

Η Φυσική Αγωγή στο σχολείο - Γράφει η Αθηνά Τεπετζή


Η Φυσική Αγωγή είναι συστατικό της δομής του σχολείου τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο εξωτερικό. Ο ρόλος του σχολείου είναι σίγουρα να ενισχύσει τον αθλητισμό. Αυτό το επιτυγχάνει ως ένα βαθμό μέσα από το μάθημα της Φυσικής Αγωγής, αλλά δεν αρκεί. Όπως έλεγαν και οι αρχαίοι ημών πρόγονοι «Νους υγιής εν σώματι υγιεί», έτσι και οι καθηγητές θα πρέπει να ενισχύουν με τη στάση τους τον αθλητισμό.
Το σχολείο είναι ένας χώρος μάθησης, πνευματικής καλλιέργειας αλλά και ψυχαγωγίας. Ο αθλητισμός περιλαμβάνεται μέσα στα μαθήματα του σχολικού προγράμματος μέσω της Φυσικής Αγωγής που διδάσκεται (συνήθως) δυο φορές την εβδομάδα. Σίγουρα είναι ένα μάθημα που έχει την ευκαιρία να ξεφεύγει ο μαθητής από το βιβλίο και την ρουτίνα του σχολικού προγράμματος, αλλά δεν αρκεί αυτό. Δεν φτάνει μόνο να παίζει με μία μπάλα ή να κυνηγάει καποιον συμμαθητή του, είναι απαραίτητο να μπαίνει στο βαθύ νόημα του αθλητισμού, την ομαδικότητα, την ψυχική γαληνή που αποκτά κάποιος όταν αθλείται και την ευγενή άμιλλα. Βασικός σκοπός του είναι να συμβάλει στον σχηματισμό και τη διαμόρφωση του χαρακτήρα, με την άσκηση κυρίως της ηθικής βούλησης.
Σύμφωνα με τις οδηγίες του Υπουργείου, για το μάθημα της Φυσικής Αγωγής ,ο ρόλος του μαθήματος είναι «να υιοθετήσουν οι μαθητές έναν φυσικά δραστήριο τρόπο ζωής», μέσα από κάποια αθλήματα (Μπάσκετ, Στίβος, Ποδόσφαιρο, Χάντμπολ, Βόλεϊ, Ενόργανη Γυμναστική και Κολύμβηση, όταν υπάρχει η δυνατότητα) και παραδοσιακούς χορούς. Ωστόσο ο αθλητισμός στα σχολεία αντιμετωπίζει πολλά προβλήματα.
«Θα έρθω νωρίτερα αύριο, έχω τελευταία ώρα γυμναστική». Πόσες φορές το έχετε ακούσει; Αναρωτηθήκατε ποτέ τι κάνουν τα παιδιά την ώρα της γυμναστικής; Πάντως όχι όσα θα έπρεπε. Εν μέσω οικονομικών προβλημάτων το μάθημα της φυσικής αγωγής μοιάζει όλο και περισσότερο με παιδική χαρά. Κάθε χρόνο όλο και λιγότερα παιδιά απασχολούνται με κάποιο άθλημα την ώρα της γυμναστικής.

Η φυσική αγωγή θα έπρεπε να έχει καταλυτική επίδραση τόσο στα παιδιά, όσο και στους έφηβους, σ’ όλη τη ζωή τους. Αντίθετα όμως, η μη παροχή αθλητικών εγκαταστάσεων ή γηπέδων στα σχολεία αλλά και η ανύπαρκτη παροχή υλικού στους καθηγητές Φ.Α. , καθιστά αδύνατη την διδασκαλία αλλά και την εξέλιξη του μαθήματος. Πόσοι απ’ εσάς είχαν την δυνατότητα να μάθουν όλα τα αθλήματα όπως όριζε το Υπουργείο; 
«Στην πραγματικότητα τα παιδιά ψευτοαθλούνται», λέει ο επί 42 έτη καθηγητής Φυσικής Αγωγής, Δημήτρης Μόσχος. «Οι περισσότεροι καθηγητές αδιαφορούν. Δίνουν μια μπάλα στα παιδιά και κάθονται σε μια καρέκλα και τα κοιτάζουν», συνεχίζει. Πώς το εξηγεί; Αν υπάρχει έλλειψη χρημάτων, δεν υπάρχει ούτε όρεξη ούτε η δυνατότητα να γίνει το μάθημα σωστά. «Όταν πηγαίνω σε ένα σχολείο και δεν υπάρχει ούτε ένα στρώμα είναι σαν να πηγαίνω στον πόλεμο δίχως όπλο», επισημαίνει.  Δεν υπάρχουν κολυμβητήρια για ένα από τα βασικότερα αθλήματα. Την κολύμβηση! Τα παιδιά φτάνουν στο σημείο να γράφονται σε ιδιωτικά κολυμβητήρια γιατί αδυνατούν να κολυμπήσουν, πράγμα το οποίο ‘φαντάζει’ εξωπραγματικό στις μέρες μας. Στις ξένες χώρες, η κολύμβηση είναι από τα πιο απαραίτητα μαθήματα στα σχολεία κάθε βαθμίδας. Επίσης ο στίβος είναι ανέφιχτο να διδαχθεί λόγω έλλειψης ειδικού ελαστικού τάπητα και οι παραδοσιακοί χοροί χρειάζονται ειδική προετοιμασία αλλά και κατάλληλη μουσική, η οποία δεν παρέχεται. Στα περισσότερα σχολεία παρέχονται ΜΟΝΟ μπασκέτες κ τέρματα ποδοσφαίρου, τα οποία και αυτά με τον καιρό φθείρονται και δεν αντικαθίστανται ποτέ.
Όσο για τα σχολικά πρωταθλήματα ταιριάζει απόλυτα η γνωστή έκφραση που λένε “κάθε πέρσι και καλύτερα”. Κάθε χρόνο και λιγότερα σχολεία αποφασίζουν να πάρουν μέρος στα πρωταθλήματα και αυτό οφείλεται στα έξοδα μετακινήσεων που χρειάζονται, αλλά και τα έξοδα του αθλητικού υλικού που δεν παρέχονται, με αποτέλεσμα τα παιδιά να χάνουν σημαντικές διοργανώσεις του σχολείου ή ακόμα χειρότερα να πρέπει να βάλουν οι ίδιοι τα χρήματα για να μπορέσουν τελικά να συμμετάσχουν σε κάποιο αθλητικό γεγονός.
Με αυτά τα δεδομένα, το μόνο που μπορούν να κάνουν οι γονείς για να διασφαλίσουν την επαρκή άσκηση των παιδιών τους, είναι να φροντίσουν να τα εντάξουν σε κάποιο σπορ ή είδος γυμναστικής, αν θέλουν να τα βλέπουν υγιή αλλά και υπεύθυνα άτομα.


Αθηνά Τεπετζή
Απόφοιτη του Τμήματος Επιστήμης και Φυσικής Αγωγής του Α.Π.Θ




Πηγές:

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου